Wat we voor je kunnen doen

Leergang systemisch begeleiden en interveniëren

Leergang systemisch begeleiden en interveniëren

Een opleiding die jou leert je rol als begeleider van de leerling-zorg of kwaliteitscoördinator onderwijs te versterken, je collega’s te coachen en je plek in te nemen binnen het omvangrijke spectrum van de totale leerling-zorg.

 

Jij werkt in het onderwijs als intern begeleider, kwaliteitscoördinator onderwijs of leerling-coördinator. Je bent inhoudelijk deskundig op het gebied van leerlingenzorg. Je bent de spil in het web als het gaat om zorg aan leerlingen. Je coacht je collega’s om hen te begeleiden in hun zorgvragen bij hun leerlingen binnen een lerende cultuur. Je uitdaging ligt in het motiveren van je collega’s en hen te beïnvloeden vanuit hun intrinsieke motivatie.

 

Jouw positie kan ingewikkeld zijn, omdat je wel de leerling-zorg aanstuurt en collega’s begeleidt, maar je uiteindelijk niet de leider en eindverantwoordelijke bent voor de zorg.  Hoe zorg je ervoor dat je de juiste plek inneemt en vanuit die plek de goede dingen kan doen?

 

Leer systemisch werken

In de leergang leggen we de nadruk op ervarend leren. Jouw kennis van zaken, jouw ervaringen en waarnemingen vormen de basis. In het systemisch werk gaan we ervan uit dat binnen een organisatiesysteem alles met alles samenhangt. We kijken naar jou als persoon én naar jouw plek als begeleider binnen het hele zorgsysteem. Maar de zorg staat niet op zichzelf. Daarom kijken we ook naar het grotere geheel en naar de samenhang met de verschillende (sub)systemen die van invloed zijn op het zorgsysteem. Al deze systemen zijn met elkaar verbonden en beïnvloeden elkaar.

Je leert ook systemisch te kijken naar de leerling, de leerkracht of docent en we hebben oog voor de pedagogische context waarin leren tot stand komt.

 

Word gevoelig voor systemische dynamieken

Bij systeemsensitief begeleiden ontwikkel je een gevoeligheid voor de systemische dynamieken in een organisatie. Je zoomt niet in, maar uit. Wat maakt dat dit probleem zich nú voordoet? Wat en wie heeft er nog meer mee te maken: leerlingen, ouders, cultuur, medewerkers, afdelingen, doelstellingen? Welke patronen hebben invloed? Wat is de prijs om te veranderen en wie betaalt die prijs? Als iets te veel aandacht krijgt, wat krijgt dan minder aandacht? En stel dat dit de ruimte krijgt om te groeien? Wat zou er gebeuren? Voor wie of wat is het probleem een oplossing? En is het misschien een symptoom van een oplossing van een probleem in een andere systeemlaag?

 

Verbind hoofd en hart, denken en gevoel

Afhankelijk van je diagnose vallen jouw interventies heel verschillend uit. Systemische sensitiviteit houdt in dat je je onderbuikgevoel, je intuïtie, serieus neemt bij organisatievraagstukken. Je verbindt je intuïtie met je kennis. Systemisch managen brengt je weer in verbinding met jezelf en jouw eigen-wijsheid. Je verbindt hoofd en hart, denken en gevoel. Zo ontwikkel je je begeleiderskwaliteiten.

 

Waarom is dit programma voor jou van meerwaarde?

Jouw uitdaging is om leerkrachten of docenten in hun kracht te zetten. Je leert tijdens deze opleiding Systemische Coach-, begeleiders-, en interventievaardigheden. Ze geven je zicht op de onderstroom binnen de leerlingenzorg. Je ontdekt nieuwe ingangen om collega’s mee te krijgen. Je leert ook kijken naar je eigen persoonlijke ontwikkeling. Dat wat je bijvoorbeeld vanuit jouw eigen familiesysteem hebt meegekregen aan kwaliteiten en overtuigingen. Wat is dienend, en wat niet. Het is helpend om zicht hebt op te krijgen op de wijze waarop jij jouw plek als intern begeleider of leerling begeleider kunt innemen.

 

Inhoud van het leerprogramma:

Dag 1 en 2: Je maakt kennis met het systemisch coachen. Wat is systemisch werk? Welke principes brengen een systeem in flow? Welke dynamieken en patronen herken je binnen teams? Het persoonlijk- en groepsgeweten herkennen.

 

Dag 3 en 4: Jouw plek innemen, hoe doe je dat?
Binnen jouw familiesysteem en binnen jouw organisatiesysteem. Wat is jouw eigen plek en positie? Wat heb jij persoonlijke te leren om te groeien als begeleider? Systemisch en Fenomenologisch waarnemen. De onderstroom en de bovenstroom in teams.

 

Dag 5 en 6: De kunst van het systemisch coachen van collega’s: De kunst van het vragen stellen. De kunst van de collega aan het roer laten. De kunst van het volgen.
Hoe kijk je systematisch naar gedrag van leerlingen? Hoe neem je collega’s mee? Welke systemisch vragen helpen beweging te creëren?

 

Dag 7 en 8: Lastige situaties, hoe ga je er mee om?
Daar zal het de laatste twee dagen over gaan. Hoe herken je oud zeer? Hoe doorbreek je vastzittende patronen? Hoe geef je erkenning aan teams en collega’s. Welke coachtools helpen jou om een veilige bedding te creëren bij je collega’s. Belangrijke vragen waar we de laatste twee dagen uitgebreid bij stil staan.

 

Tijdens de opleiding werken we vanuit casussen die door de deelnemers zelf worden ingebracht. Je oefent met het maken van tafelopstellingen. Dit is een systeem-diagnostisch om een innerlijk beeld van de situatie of voorstelling als beeld op te stellen. We gebruiken hiervoor houten poppetjes en voorwerpen die personen en elementen representeren. Deze kun je gemakkelijk inzetten bij één op één gesprekken met je collega’s of in kleine groepen.

 

Je oefent ook veel in het stellen van systemische vragen, die zorgen voor nieuwe inzichten en perspectieven.

Tussen de opleidingsdagen oefen je verder in kleine intervisiegroepen. Aan het eind rond je de opleiding af met een eindverslag.

 

Afronding:
We sluiten de leergang af met een certificeringsbijeenkomst.

 

Voor wie?

De leergang is bedoeld voor internbegeleiders, coaches, kwaliteitscoördinatoren en leerlingbegeleiders die werken in het onderwijsveld.

 

Resultaat:

  • Je hebt kennis en inzicht in de systemen die van invloed zijn op jou en je werkcontext.
  • Je weet in welke systeemlaag een interventie moet plaatsvinden om een beweging in de goede richting te kunnen maken.
  • Je kunt vanuit inzicht in dieperliggende patronen bewust interventies toepassen die bijdragen aan kracht en duurzaamheid voor de leerlingen, professionals en/of de organisatie.
  • Je heb je je persoonlijke en professionele effectiviteit vergroot door complexe vraagstukken in een systemische context te plaatsen.
  • Je maakt onderscheid tussen problemen en symptomen.
  • Je weet je hoe je het werken met tafelopstellingen kunt gebruiken als systeem-diagnostisch instrument voor de organisatie of onderdelen daarvan.
  • Je kunt bewust gebruikmaken van je cognitieve, emotionele en intuïtieve kennisbronnen.

Duur van het programma:

De leergang duurt 8 dagen van 4 maal twee dagen en wordt afgesloten met een certificeringsbijeenkomst eind november 2025.

  • 19 en 20 mei 2025
  • 16 en 17 juni 2025
  • 8 en 9 september 2025
  • 6 en 7 oktober 2025

De dagen vinden plaats bij Lisa in haar sfeervolle ruimte ‘In ’t bos’, een unieke plek in de bossen van Stoutenburg, bij Amersfoort.
Adres: Stoutenburgerlaan 11, Stoutenburg Noord. Alle trainingsdagen vallen op een maandag en dinsdag (09.30 – 17 .00 uur). Voor koffie, thee en lunch wordt gezorgd. Een sfeerimpressie van de locatie vind je hier.

 

Studiebelasting:

Het is een intensieve training met nadruk op ervarend leren en oefeningen. Het doel is dat je het geleerde direct kunt toepassen het dagelijkse leven en werken. Tussen de lesdagen in zijn er intervisiebijeenkomsten waar je het geleerde samen verder verdiept. Ook doe je zelfstudie-opdrachten en maak je drie reflectieverslagen, waarvan het laatste ook het eindverslag is. Je ontvangt de opdrachten via Google Classroom. De totale studiebelasting is 120 uur voor de gehele opleiding, gemiddeld ca. 16 uur per maand, zo’n 3 tot 4 uur per week (voorbereiden, intervisie, studiemateriaal, verslag). We sluiten de opleiding af met een feestelijke certificeringsdag.

 

Trainer:

Henry Koopman

 

Investering:

De leergang kost 2199,-euro (btw-vrij). Kracht van Verschil staat ingeschreven bij Centraal Register Kort Beroeps Onderwijs.

Voor materiaal en studieboeken kun je rekening houden met een investering van 125,-

 

Aantal deelnemers:

We werken met kleine groepen van minimaal 8 en maximaal 12 deelnemers.

 

Trainingsniveau

  • De opleiding wordt gegeven op Hbo-niveau. Er is geen aanvangsniveau vereist. Mocht je vragen hebben of de opleiding past bij jouw opleidingsniveau, neem dan gerust contact op.
  • Er is geen vrijstelling te krijgen voor een bepaald onderdeel. Tijdens de opleiding ontstaat een band van vertrouwen en wordt gewerkt op basis van veiligheid. Het is dan belangrijk dat iedereen alle onderdelen bijwoont en zich eigen maakt. We leren van en met elkaar.

Trainingslocatie

De dagen vinden plaats bij Lisa in haar sfeervolle ruimte ‘In ’t bos’, een unieke plek in de bossen van Stoutenburg, bij Amersfoort.
Adres: Stoutenburgerlaan 11, Stoutenburg Noord. Een sfeerimpressie van de locatie vind je hier.

Maak het verschil

  • Kracht van Verschil
  • Arnhemseweg 67
  • 3832 GJ LEUSDEN